Держпідприємства та держбанки (Приват, Ощад та ін.) – чого чекати від приватизації

Share on facebook
Share on linkedin
Масова націоналізація російських активів в Україні перевалила вже за 28 млрд гривень. Ще планується конфіскувати понад 900 об’єктів, які належать саме рф.
 
До того ж зростання присутності держави в економіці країни не є сприятливим фактором для її розвитку і зростання інвестиційної привабливості. А на шостий місяць повномасштабної війни діра в бюджеті досягла рівня $9 млрд.
 
Водночас розміри економічної допомоги від міжнародних партнерів не зможе утримуватись на попередньому рівні. Тож, треба брати ситуацію у свої руки.
 
Володимир Зеленський ініціював з вересня 2022 року запустити масову приватизацію державних підприємств. Про це на початку серпня повідомив премʼєр-міністр Денис Шмигаль під час селекторної наради з керівниками областей. Підтвердженням цього є й те, що Верховна Рада ухвалила законопроєкт № 7451 щодо спрощення приватизації.
 
Законопроєкт пропонує зміни, якими забороняється проведення аукціонів з продажу об’єктів великої приватизації та викупу об’єктів великої приватизації в період дії правового режиму воєнного стану. Для прискорення результатів дії закону, процедури з приватизації в Україні тепер триватимуть 25 днів замість 100, а відповідні документи можна буде підписати в електронному вигляді.
 
Уряд, своєю чергою, затвердив перелік 420 державних підприємств, які будуть передані до управління Фонду держмайна для подальшої приватизації та для ліквідації. За планами Мінекономіки, 66 держпідприємств отримають нових власників в рамках так званої малої приватизації, а 354 держпідприємства будуть ліквідовані або реорганізовані.
 
Тут необхідно зазначити, що серед 3,5 тисячі держпідприємств близько половини або не ведуть свою діяльність, або збиткові. Так, за підсумками 2020 року держава отримала від неробочих підприємств 51,3 млрд грн збитків.
 
Фонд державного майна, своєю чергою, планує залучити до 1 млрд грн завдяки приватизації 66 держпідприємств цьогоріч. «Точно скажу, що цього року від приватизації планується залучити до бюджету понад 600 мільйонів гривень. Дуже будемо сподіватися, що вдасться отримати до одного мільярда в бюджет, завдяки зростанню цін на електронних аукціонах», ─ в інтерв‘ю виданню Deutsche Welle розповідала виконувачка обов‘язків голови Фонду держмайна Ольга Батова.
 
Слід зазначити, що за умовами приватизації покупець зобов’язаний не тільки сплатити до бюджету ціну, визначену на аукціоні, але й погасити всі накопичені борги підприємства.
 
Крім того, слід розуміти, що прихід нового власника на підприємство стимулює модернізацію виробництва, запуск нових виробничих ліній (або, можливо, і переорієнтацію виробництва), створення робочих місць і підвищення експортного потенціалу, що, своєю чергою, сприяє сплаті податків і генеруванню доданої вартості.
 
Таким чином, в результаті приватизації держава отримує наступний ефект:
  1. позбувається збиткових підприємств і видатків на їх утримання (видатки за цими статтями зменшуються і в наступних роках);
  2. наповнює бюджет з продажу держпідприємств;
  3. отримує донарахування від покупців за боргами проданих підприємств;
  4. сприяє збільшенню ВВП та податкових надходжень;
  5. отримує створення нових робочих місць, зменшення безробіття, стимул повертатися до країни тих громадян, що виїхали.
 
Цей шлях може дозволити уряду спростити податкове навантаження для бізнесу в Україні, що має підняти показник інвестиційної привабливості.
В такому випадку можемо розраховувати на прихід західних компаній та інвесторів і їх зацікавленість інвестувати у відбудову української економіки.
 

Чи є в плані приватизації наразі місце для держбанків?

Тут необхідно нагадати, на чому приватизація держбанків зупинилась 24 лютого.
 
На 2021 рік доля державних банків в чистих активах скоротилася і складала менше половини (47,5%) ─ в той час, коли спостерігалось зростання фінансового ринку. Навіть зміцнення долі комерційних банків в банківській системі України у 2021 році не давало достатньої привабливості для інвесторів.
 
Річ у тому, що в країнах з розвиненою банківською системою, таких як Великобританія, Франція, Італія, Іспанія, частка держбанків становить не більше 30%.
 
Джерело: Економічна правда
Після стабілізації ПриватБанку ще у 2017 році постало питання по зменшенню долі держави в українській банківській системі. Тоді ж було прийнято рішення про продаж Укргазбанку, адже він був найбільш готовий до цієї процедури.
 
При цьому, найбільшу частку держбанків на той момент утримував ПриватБанк, і його реприватизація могла б одномоментно зменшити долю держави в банківській системі до нижче ніж 30%. Але через постійні суперечки і конфлікти з попереднім власником банку Ігорем Коломойським, ПриватБанк був знятий з плану на приватизацію.
 
Наприкінці січня 2021 року Міжнародна фінансова корпорація (IFC) та Міністерство фінансів підписали угоду, згідно з якою IFC має можливість увійти в капітал Укргазбанку з максимальною долею в розмірі 20%. За умовами домовленості, IFC надає Укргазбанку позику в розмірі 30 млн євро строком на пʼять років з можливістю конвертації її в долю в акціонерному капіталі банку в розмірі 20%.
 
Після повномасштабного вторгнення рф процес приватизації був поставлений на паузу. А в липні 2022 голова правління Укргазбанку Андрій Кравець заявив, що приватизація держбанків відкладається до кінця війни.
 
«Наша стратегія не передбачає вихід на IPO. До війни в нас був чіткий план реалізації цього проєкту; пошук фінансового радника, далі представлення банку на ринку: пошук можливого партнера з приватизації. Він (план) був окреслений та мав чіткий тайм-лайн», ─ повідомив банкір. Це цілком очікувано, адже наразі держбанк сфокусований на задачах війни і реалізацію стратегії приватизації керівництво тимчасово призупинило.
 
Другим державним банком на черзі приватизації був Ощадбанк. Як потенційний інвестор розглядався Європейський банк реконструкції та розвитку. Як стверджував у 2021 році голова правління Ощадбанку Сергій Наумов, «присутність серед акціонерів відомого європейського інвестора зробить можливим використання Ощадом його напрацювань у сфері сучасного банківського сервісу. Залучення інвестицій ЄБРР також збільшить довіру до Ощадбанку на міжнародному рівні».
 
В жовтні 2021 року ЄБРР та Ощадбанк підписали мандатний лист про надання кредиту з можливістю конвертації в капітал на 100 млн євро.
Та в липні 2022 року Сергій Наумов підтвердив, що процес приватизації банків наразі призупинений. «Ми, як і раніше, продовжуємо співпрацю з ЄБРР (а саме за програмою торгового фінансування), але зрозуміло, що робота по приватизації Ощадбанку поставлена на паузу. Зараз це не в пріоритеті. Крім того, дещо скорегована наша стратегія — Кабмін оновив стратегічні напрямки діяльності держбанків».
 
Щодо четвертого держбанку ─ Укрексімбанку, то приватизувати його держава і не планувала. Як зазначав міністр фінансів Сергій Марченко, «Укрексімбанк ─ це банк розвитку, котрий повинен залишатись у власності держави, і тому стратегія приватизації „Укрексіма“ не передбачалась».
 
Виходячи з усього вищесказаного, не варто очікувати гучних новин зі зміни власності в держбанках і в цьому році.

Миколай Кожинов, директор з розвитку бізнесу

За матеріалами видання Finance.ua

Новини і публікації

Ознайомтесь з іншими експертними матеріалами Kreston Ukraine

НАШІ ПОСЛУГИ

Послуги Kreston Ukraine міжнародним та українським клієнтам

Kreston Ukraine представляє одну з найкращих аудиторських практик в Україні

Пропонуємо комплекс професійних послуг зі зниження податкових ризиків у сфері трансфертного ціноутворення

Оцінка бізнесу та активів для фінансової звітності, угод з капіталом, міжнародних фінансових установ

Реструктуризація бізнесу, фінансовий та податковий Due Diligence, консультації

ДОВІРТЕ СВІЙ ПРОЕКТ ПРОФЕСІОНАЛАМ

ПРИЄДНАТИСЬ ДО KRESTON