+38 044 333 44 93

Обов’язковий аудит-2020: чи можливо відтермінувати або зовсім уникнути?

2020 рік є де-факто другим роком обов’язкового аудиту в Україні. Які зміни зачіпають 2020 звітний рік в порівнянні з 2019, і що слід врахувати підприємствам? Які послаблення в частині регулювання привніс карантин? Чи можна взагалі не проходити аудит, заплативши порівняно невеликий штраф?

Відповіді на ці та інші питання — у статті нижче.

Основні положення

Відповідно до Закону України №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі — Закон про бухоблік), оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським висновком зобов’язані:

  • підприємства, що представляють суспільний інтерес (в тому числі великі підприємства);
  • середні підприємства;
  • публічні акціонерні товариства;
  • суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях;
  • фінансові установи.

Критерії для визначення розмірів компанії прив’язані до євро. Для попадання у відповідну категорію досить відповідати двом критеріям з трьох:

  1. Якщо балансова вартість активів перевищує 20 млн євро, чистий дохід перевищує 40 млн євро, а розмір штату — 250+ чол, то компанія відноситься до категорії великих.
  2. Якщо балансова вартість в діапазоні від 4 млн до 20 млн євро, чистий дохід — від 8 млн до 40 млн євро, а розмір штату — від 50 до 250 чоловік, то компанія відноситься до категорії середніх.

Показники беруться за рік, що передує звітному. Термін публікації звітності разом з аудиторським висновком за 2020 рік для більшості компаній — не пізніше 01.06.2021.

Чим же загрожує непроходження або несвоєчасне проходження обов’язкового аудиту?

Штрафи за Законом про бухоблік і КУпАП за непублікацію

Непроходження обов’язкового аудиту загрожує санкціями за ст. 163-16 КУпАП за порушення в частині публікації (від 17-34 тис. Грн і до 34-51 тис. грн за повторне порушення протягом року), включаючи порушення термінів.

Для звітного 2019 року діяла відстрочка в рамках «карантинних» послаблень (де-факто до 31.12.2020). Для 2020 звітного року офіційних повідомлень про перенесення термінів поки не було.

Наскільки критично порушити термін?

Механізм відстеження термінів публікації для компаній, які підпадають під обов’язковий аудит (великі, середні), але при цьому не є публічними емітентами та / або не підзвітні спеціалізованим регуляторам за типом НБУ або НКЦПФР (до речі, для них термін до 30.04.2021), не відпрацьований.

Ніхто не стане вже з ранку 2 червня 2021 перевіряти сотні веб-сайтів на предмет публікації або непублікації. Це санкція швидше «в довгу» — під планову перевірку, або просто через кілька місяців.

Подача до 10 червня відповідно до Закону № 466 (пп. 46.2 ПКУ)

Підприємствам, які підпадають під обов’язковий аудит, необхідно подати аудировану звітність за 2020 рік контролюючому органу не пізніше 10 червня 2021 року, а при наявності коригувань за результатами аудиту — подати уточнену податкову декларацію за 2020 рік. Зазначу, що дана норма стала діяти тільки для 2020 звітного року, і не діяла для 2019.

Наскільки критично порушити термін?

По-перше, санкції за несвоєчасне надання аудованої звітності в ДФСУ вкрай помірні: 340 грн. і 1020 грн. за повторне порушення протягом року (ст. 120.1 Податкового Кодексу України).

По-друге, можна послатися на карантин, який ввів мораторій на штрафи і позапланові податкові перевірки (докладніше нижче). Тобто, не є надзвичайно суворим порушенням подати звітність з аудиторським висновком пізніше.

Карантинні послаблення для 2020 року

Як вже було сказано, терміни аудиту 2019 звітного року були законодавчо зміщені. Для 2020 звітного року офіційних повідомлень про перенесення термінів поки не було.

Однак, до кінця дії карантину діють прикінцеві положення п. 52.1 НК про незастосування штрафних санкцій та пені в т.ч. за прострочення подачі звітності до контролюючих органів.

Чому при цьому все-таки необхідно пройти обов’язковий аудит за 2020 рік?

По-перше, будь-які відстрочки штрафів не означають їх незастосування, а сплата штрафу не означає відсутность необхідності пройти обов’язковий аудит.

По-друге, через новації за Законом № 466, який доповнив НК України. Цей пункт є головним.

Аудиторський висновок:

а) став частиною документації з трансфертного ціноутворення, згідно з пп. 39.4.6 ПК. Для тих компаній, які по 2020 потрапили під обов’язковий аудит і одночасно під ТЦ, документація по ТЦ, включаючи копію аудиторського висновку в її складі, буде потрібна після 01.10.2021 (термін подачі звіту по ТЦ).

б) став частиною податкової звітності (про це сказано вище).

І якщо терміни, як сказано вище, допустимо порушити, пославшись на карантин або навіть заплативши штраф в 340 грн / 1020 грн, то зовсім не подати результати аудиту в податкову вкрай ризиковано.

Згідно з постановою Кабміну № 1165, одним із критеріїв визнання платника ПДВ ризиковими, для якого в ЄРПН (єдиному реєстрі податкових накладних) припиняється реєстрація накладних, є пункт 7 додатка 1:

«Платник податку на прибуток підприємств не подає Контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України».

Саме в п. 46.2 ПКУ йдеться про подачу фінансової звітності разом з аудиторським висновком до 10 червня року, наступного за звітним. Тобто, якщо не подати до податкової звітності з аудиторським висновком, платник ПДВ визнається ризиковим і реєстрація його податкових накладних припиняється.

Про те, що таке блокування податкових накладних, знає будь-який бухгалтер або CFO. Для платника ПДВ це означає де-факто тимчасове припинення господарської діяльності, тому що жоден контрагент цієї компанії не буде з нею працювати, коли не зможе зарахувати її податкові накладні (тобто ПДВ) до свого податкового кредиту.

Таким чином, для компаній-платників ПДВ проходження обов’язкового аудиту за 2020 рік є умовою продовження їх господарської діяльності.

Практично всі середні і великі компанії, які підпадають під обов’язковий аудит, є платниками ПДВ.

Знову ж таки, з ранку 11 червня 2021 року ДФСУ автоматично не блокуватиме податкові накладні компаній, які не подали фінансову звітність з аудиторським висновком до 10.06.2021. Але з часом, при відсутності до цього моменту поданого результату обов’язкового аудиту, це блокування може статися за результатами рішення Комісії ДФСУ.

Таким чином, ключові ризики обов’язкового аудиту за 2020 рік не стільки в санкціях за терміни, скільки у визнанні платника ПДВ ризиковими при злісному порушенні їм пп. 46.2 НК, а також питаннях трансфертного ціноутворення.

 

 

Новини і публікації

Ознайомтесь з іншими експертними матеріалами Kreston Ukraine
Kreston Roof Party - IMG 9651
Kreston Roof Party

Минулої п’ятниці Kreston Ukraine відзначила незабутній Happy Friday на даху! Цей особливий вечір був сповнений атмосферою...

Читати далі

НАШІ ПОСЛУГИ

Послуги Kreston Ukraine міжнародним та українським клієнтам

Kreston Ukraine представляє одну з найкращих аудиторських практик в Україні

Пропонуємо комплекс професійних послуг зі зниження податкових ризиків у сфері трансфертного ціноутворення

Оцінка бізнесу та активів для фінансової звітності, угод з капіталом, міжнародних фінансових установ

Реструктуризація бізнесу, фінансовий та податковий Due Diligence, консультації

ДОВІРТЕ СВІЙ ПРОЕКТ ПРОФЕСІОНАЛАМ

ПРИЄДНАТИСЬ ДО KRESTON