8 правил, як зробити шахрайство у вашій компанії дорогим задоволенням

Share on facebook
Share on linkedin

Світова статистика говорить про 10-15% втрат обороту компанії внаслідок недобросовісних дій третіх осіб.

Українська статистика говорить про більш ніж 30% втрат, понесених у зв’язку з фрод-фактором (ред. – шахрайство в сфері IT) в компаніях.

 

Що, як правило, знаходиться під прицілом шахраїв?

1. В першу чергу – активи компанії:

  • рухоме майно;
  • нерухоме майно;
  • запаси компанії;
  • cash в касі;
  • об’єкти інтелектуальної власності: тех. карти і рецептури;
  • корпоративні права і т. д.

2. Далі – незаконне спотворення фін. звітності для тих чи інших цілей. Введення в оману акціонера, як, наприклад, в одному кейсі, розслідуванням якого довелося займатися. Тоді топ-менеджери однієї відомої компанії примудрилися виплачувати royalty власнику з кредитних коштів.

Звідси правило: якщо, будучи власником, ви вирішили піти з операційного контролю, ви:

а) Обов’язково призначте метрики, за якими будете звіряти барометр успішності вашого бізнесу, крізь призму різних KPI (ключових показників ефективності): grossmargine, EBITDA, net profit, retained earnings etc.

б) Призначте зовнішнього незаангажовану людину або аудиторську компанію (обов’язково зі світовим брендом і репутацією, якій є що втрачати), які будуть перевіряти реальність даних показників, щоб уникнути кейса, де були взяті кредитні кошти, за допомогою яких виплачувалися royalty акціонеру, при тому, що компанія зазнавала реальні фінансові збитки. Власник думав, що у нього все добре і він може насолоджуватися відпочинком. Насправді, фінансові дані напиналися, а компанія була фактично доведена до банкрутства, частка ринку втрачена, а розмір боргів – 10х до показника EBITDA.

3. Це всякого роду kick-backs  відкати. Згідно зі світовою статистикою, 90% випадків шахрайства фіксуються в закупівлях сировини, де, наприклад, співробітник департаменту закупівель вступає в змову з постачальником сировини, штучно завищуючи закупівельну ціну в продажах. Комерційний відділ – при продажу готової продукції робить максимальний дисконт, і компанія здійснює продаж своєї продукції з чистим збитком. Перша і остання маніпуляції можливі, коли в компанії немає чітких прописаних політик закупівель і продажів.

 

Як мінімізувати такого роду випадки дій недобросовісних осіб?

Зводьте максимальну кількість анти-фрод бар’єрів, кожен з яких буде дорожчим за попередній. При такому підході шахрайство з боку зловмисників стане фінансово недоцільним.

Зробіть так, щоб шахрайство у вашій компанії було дорогим задоволенням, шляхом впровадження наступних правил:

  • автоматизуйте всі процеси;
  • дробіть і діджіталізіруйте свій бізнес;
  • розподіляйте повноваження і обов’язки між менеджерами;
  • проводьте щорічно спонтанну процедуру форензік;
  • здійснюйте процедуру таємного покупця;
  • вибудовуйте системи внутрішніх контролів на своєму підприємстві: регламенти, політики, систему compliance, RCM (risk control matrix);
  • whistle blowing system – система зворотного зв’язку і т. д.;
  • регулярно замовляйте спонтанну процедуру форензік, і тоді ви точно зможете приломити як локальну, так і світову статистику фродів; зробіть так, щоб у зловмисників не залишилося шансів.

За допомогою інструменту форензік пробуйте свій бізнес на смак. Тоді ви точно зрозумієте, чого вартий він і ваша команда.

Новини і публікації

Ознайомтесь з іншими експертними матеріалами Kreston Ukraine

НАШІ ПОСЛУГИ

Послуги Kreston Ukraine міжнародним та українським клієнтам

Kreston Ukraine представляє одну з найкращих аудиторських практик в Україні

Пропонуємо комплекс професійних послуг зі зниження податкових ризиків у сфері трансфертного ціноутворення

Оцінка бізнесу та активів для фінансової звітності, угод з капіталом, міжнародних фінансових установ

Реструктуризація бізнесу, фінансовий та податковий Due Diligence, консультації

ДОВІРТЕ СВІЙ ПРОЕКТ ПРОФЕСІОНАЛАМ

ПРИЄДНАТИСЬ ДО KRESTON