Андрій Попов: Аудиторські фірми vs коронакриза: що вже змінилося і на що чекати завтра?

Share on facebook
Share on linkedin

Карантин потроху послаблює хватку на горлі світової бізнес-спільноти  фабрики відновлюють роботу, співробітники порційно повертаються в офіси, розморожуються проекти. І все ж очевидно, що як раніше вже нічого не буде. Карантин істотно змінив всі процеси ведення бізнесу, крім створення незручностей відкривши нові можливості для вдосконалення роботи. У цій статті пропоную зазирнути в недалеке майбутнє і зрозуміти, як хвиля COVID-19, що накрила світ, модифікує роботу компаній, які надають аудиторські, бухгалтерські та консалтингові послуги.

 

Розквіт аутсорсингу, впровадження технологій і скорочення витрат

Швидко вловлювати нові тенденції в галузі і адаптувати свою роботу до них – головний козир у рукаві, який дозволяє компаніям йти в ногу з часом і залишатися конкурентоспроможними. Так, представники мережі Kreston International на різних континентах погоджуються з думкою, що коронакриза зробить аудиторські фірми більш економічними і ефективними.

Пандемія показала, що можна виконувати велику частину роботи віртуально, економлячи час і гроші. Що важливо – клієнти звикають до цього і хочуть продовжувати працювати таким чином в майбутньому, тому що це зручніше, економічніше, і, врешті-решт, безпечніше. Ті фірми, які не використовують електронні інструменти в довгостроковій перспективі, будуть менш привабливими для клієнтів.

Сьогодні ми бачимо прогрес і «розширення кругозору» серед представників аудиторських фірм. Компанії, які ще рік тому неохоче вдавалися до аутсорсингу, зараз все активніше використовують послуги віддалених фахівців, розуміючи загрозу другої хвилі пандемії восени. Це робить структуру роботи більш гнучкою.

Якщо тенденція до збільшення віддалених співробітників збережеться, фірми зможуть зменшити кількість службових приміщень, що призведе до колосального скорочення витрат.

Крім того, аудиторські фірми часто бувають розрізненими по департаментам: податкові фахівці, аудитори, юристи і т. д. Іноді вони займають різні офіси, що може викликати утруднення в комунікації і збільшити витрати на утримання приміщень. Система віддаленої роботи допомагає зруйнувати ці бар’єри, і в довгостроковій перспективі місцезнаходження персоналу не матиме значення.

Мартін Хоммерсом, партнер Van Herwijnen Kreston в Голландії, прогнозує розширення співпраці ще одного типу – «партнери на місцях». Його суть – усунути незручності, пов’язані зі складнощами переміщення консультантів між країнами в умовах нової хвилі захворюваності. Погодьтеся, бізнес-подорожі за кордон стають недоцільними і надто витратними, якщо вам доводиться чекати 14 днів в карантині. Вирішення цієї проблеми – наявність партнерів в інших країнах, які діяли б від імені компанії.

Звичайно, поглиблення в аутсорс і віддалене партнерство з’явилися не вчора, ці тенденції існували і раніше, однак протікали досить помірно. А COVID-19 дав їх розвитку потужний поштовх і суттєво прискорив перехід до консультаційних послуг і активного впровадження інформаційних технологій.

Що чекає на малі і середні бухгалтерські фірми в даному контексті? Велика частина профільного програмного забезпечення коштує дуже дорого, тому навіть великі компанії можуть відчувати його нестачу. Це створює суттєву проблему для малих і середніх фірм, які не мають ресурсів для розробки власного програмного забезпечення. Їм доводиться покладатися на те, що запропонує ринок на своїх умовах. Ті фірми, які не знайдуть ресурсів на належне технологічне забезпечення, найімовірніше, стануть аутсайдерами.

Фірмам, які не зможуть адаптуватися до нових умов, буде складніше рости, і тому в сфері бухгалтерських/аудиторських/податкових послуг може статися деяка консолідація, особливо серед фірм нижньої і середньої ланки.

Новий формат управління

Одночасно з переходом у новий (віддалений) режим роботи, компаніям також доведеться переглянути свої методи управління штатом і інвестувати зусилля в створення ефективних команд. Заохочення міжособистісної взаємодії при віддаленій роботі це відмінний спосіб ефективно працювати разом, але в той же час – фізично відокремлено.

Деякі лідери зазнають труднощів в адаптації до віддаленої роботи, тому що нові умови не відповідають їх звичному стилю керівництва. Для фірм це означає коригування робочих процесів для забезпечення віддаленої роботи та взаємодії з клієнтами.

Але перш за все це означає надання співробітникам набагато більшої підтримки в організації їхньої праці.

Аудиторські компанії не тільки проводять більше онлайн-зборів, але і змінюють методи роботи, впроваджуючи електронні сервіси для аудиту і доступу до систем клієнтів. Складнощі виникають, коли стає зрозуміло, що не весь персонал володіє навичками роботи з такими сервісами. Тому варто звернути увагу на навчання і «діджіталізацію» штату. Як показує статистика, 20-30% співробітників відчувають себе загубленими в цьому новому режимі роботи, їм потрібно набагато більше ручного управління і інструкцій, ніж раніше. Багато потребують навчання роботі з технологіями, які зараз стають частиною щоденної рутини.

До речі, в майбутньому це може вплинути на практику найму. Компанії будуть прагнути отримати фахівців, які мають високий рівень самоорганізації та навички роботи з різноманітними сервісами.

Як здобути фору вже зараз?

Зрозумівши метаморфози, які чекають нас в найближчому майбутньому, ми можемо вже зараз використовувати час продуктивно, щоб зміцнити свої фірми в довгостроковій перспективі.

Пропоную 3 нехитрі способи, які не потребують великих фінансових витрат, але істотно полегшать процес адаптації до посткарантинних умов.

  1. Поглиблюйте експертизу в режимі онлайн. Оскільки більшість з нас працюють з дому, ми економимо величезну кількість часу на дорозі в офіс. Використовуйте ці години, щоб збагатити свої знання і розвинути нові навички, прослухавши курси, відвідавши вебінари або воркшопи від профільних організацій, таких як AICPA і CPA.com і ін.

Раніше в цьому році команда Kreston опублікувала навчальну брошуру на 2020 рік, у якій детально описані всі вебінари, онлайн-курси і фільми, які будуть випущені в цьому році, варіанти навчання на замовлення та багато іншого. Ви можете використовувати їх для самонавчання або в рамках групових заходів з безперервного професійного розвитку. Багато з ресурсів є безкоштовними. Наприклад, вебінари від експертів Kreston, які можна знайти на нашому YouTube каналі.

Спробуйте також пройти курс навчання в абсолютно новій для вас області – наприклад, один з курсів Google в області цифрового маркетингу, публічних виступів, спілкування, переговорів, управління часом та ін. Це може дати вам цінні навички для просування кар’єрними сходами і розширення можливостей в цілому. Ознайомитися з курсами Google можна тут.

  1. Розвивайте клієнтів. Пропонуючи їм безкоштовний корисний контент, ви стаєте лідером і показуєте, що вони вам небайдужі не тільки в хороші, але і в погані часи. Організуйте кілька вебінарів, присвячених фінансовим концепціям, управлінню фінансами, розкажіть їм про розповсюджені помилки, які ви бачите в компаніях, проконсультуйте про варіанти безболісного виходу з карантинного режиму. Надання додаткових переваг покращить імідж фірми і зміцнить взаємини з клієнтами.
  2. «Оптимізуйте» себе. Поки ми працюємо з дому, звичний уклад і виробничі процеси сильно змінюються. Це ідеальна можливість зі сторони поглянути на свій робочий процес і знайти спосіб його оптимізувати. Наприклад, тепер, коли ви звикли проводити збори через Microsoft Teams, Zoom, Skype або інші майданчики, ви можете використовувати їх для поліпшення якості стаціонарних нарад. Розробіть нові ініціативи, які можуть поліпшити зв’язок між вашою командою або командами.

 

Так, зараз динамічні зміни нав’язані нам обставинами, але це шанс поглянути на все, що ми робимо, свіжим поглядом і відкритим розумом. Всі ці нюанси, звичайно, створять управлінські труднощі, і затребують більше зусиль для організації, мотивації і згуртування команди. Але фірмам необхідно бути гнучкими, щоб пристосуватися до нових умов. Робити все, щоб працювати економніше, адаптуватися до потреб ринку, переосмислювати структури, що лежать в основі бізнесу, і користуватися можливостями, які відкрила коронакриза.

Новини і публікації

Ознайомтесь з іншими експертними матеріалами Kreston Ukraine

НАШІ ПОСЛУГИ

Послуги Kreston Ukraine міжнародним та українським клієнтам

Kreston Ukraine представляє одну з найкращих аудиторських практик в Україні

Пропонуємо комплекс професійних послуг зі зниження податкових ризиків у сфері трансфертного ціноутворення

Оцінка бізнесу та активів для фінансової звітності, угод з капіталом, міжнародних фінансових установ

Реструктуризація бізнесу, фінансовий та податковий Due Diligence, консультації

ДОВІРТЕ СВІЙ ПРОЕКТ ПРОФЕСІОНАЛАМ

ПРИЄДНАТИСЬ ДО KRESTON