Палій або стоп-кран. Шість типів власників компаній

Share on facebook
Share on linkedin

Форензік і психотипи. Класифікуємо керівників за підходом до проблеми шахрайства 

У форензіку, як, наприклад, і в банківських організаціях, теж застосовують процедуру KYC (від англ. know your customer — знай свого клієнта). Я в своїй практиці використовую її, зокрема, для визначення психотипу замовника. Це допомагає краще оцінити кожного клієнта, заздалегідь зрозуміти, по якій траєкторії буде проходити співпраця з ним і чим вона може завершитися.

За останні 5 років проведення проектів форензік мені вдалося виділити шість основних психотипів власників. Вони відображають їхнє ставлення до безпеки і підходи до ведення бізнесу загалом. У цій статті хочу поділитися своїми спостереженнями — це допоможе багатьом підприємцям оцінити себе з боку і, сподіваюся, зрозуміти власні помилки в питаннях корпоративної безпеки.

  1. Власник — принциповий

Для таких підприємців не має значення матеріальність сум, виявлених унаслідок завданих збитків компанії, їх фінансовий і нефінансовий характер. Їм важливий сам факт виявлених зловживань і, природно, покарання винних. Нерідко, що називається, з публічної прочуханкою — щоб іншим не кортіло. Принципові власники завжди готові до проведення процедури форензік. Найкраще ставлення подібних людей

до корпоративного шахрайства і покарання винних ілюструє такий приклад.

За підсумками одного з розслідувань на запитання власника з приводу безнадійно простроченої дебіторської заборгованості в розмірі 3 млн грн фінансовий директор відповів, що в розрізі їхньої групи ця сума нематеріальна. Власник не погодився і підкреслив, що для нього кожна гривня матеріальна, не кажучи вже про 3 млн грн.

  1. Власник — просунутий

Просунутому цікаві всі новації в частині корпоративної безпеки з негайним впровадженням їх у компанії за підсумками проведення процедури Forensic-check і застосуванням цифрових рішень, які зараз особливо в тренді. Такий тип власника точно захоче бачити в Forensic report суми реальних і потенційних збитків із розшифровуваннями у розрізі департаментів, в яких вони були ідентифіковані, і людей, які були відповідальні за той чи інший бізнес-процес. Далі слідує негайне впровадження всіх рекомендацій з метою мінімізації ризиків виникнення зловживань у майбутньому.

  1. Власник — всезнайка

Він знає абсолютно про всі ризики на своєму підприємстві буквально до найменших подробиць, пишається цим, але — нерідко — нічого не робить для того, щоб мінімізувати загрози внутрішнього шахрайства (fraud factor). Зазвичай таким власникам я пропоную тільки допомогу в реалізації рішень з безпеки, оскільки у них самих найчастіше немає часу і/або команди для цього.

  1. Власник — «потім»

Тип власника, який знає про ризики у своїй компанії, визнає їх, але прокрастинує і переносить посилення внутрішніх контролів на потім, оскільки завжди максимально зайнятий операціонкою.

  1. Власник — «стоп-кран»

Таких власників я також називаю «демотиватор». Вони мають звичку насамкінець проекту, коли ми з командою вже виявили велику кількість доказів шахрайства і зловмисників потрібно покарати або ініціювати кримінальну справу, натискати на «червону» кнопку і говорити «розберемося самі». Як правило, через деякий час вони повертаються, розповідають, що нічого не вийшло і просять про допомогу. У моїй практиці навіть був випадок, коли мого замовника рейдернув опонент. Рейдер просто підмовив інших акціонерів і ті позачерговими зборами більшістю голосів зняли людину з посади директора, позбавивши права підпису. Після цього результатами нашої роботи, природно, ніхто вже не скористався. Висновок: за підсумками процедури форензік рішення мають приймати блискавично. Але вдумливо. Інакше досягнути бажаного теж не вдасться, але про це далі.

  1. Власник — «палій»

На відміну від «демотиваторів» «палії», тільки-но отримавши звіт про проміжні результати і не чекаючи завершення всього проекту, біжать «зносити» голову підозрюваним топ-менеджерам. Цим вони порушують один з головних постулатів процедури: «Форензік — це страва, яку подають холодною». Чому він важливий? Поясню на прикладі. На одному з проектів за підсумками проміжної презентації нашою командою результатів розслідування власник вихопив звіт і зі словами «я його порву на німецький хрест» одразу побіг до підозрюваного. Тим самим він розкрив всі наші напрацювання завчасно замість того, щоб дочекатися фіналу і, можливо, вийти на більш матеріальні суми і подільників підозрюваного менеджера.

Таким чином, «палії» повинні пам’ятати, що звіт про проміжні результати та фінальний звіт — це найчастіше дві різні речі. Не потрібно робити що-небудь раніше, ніж буде встановлено всю картину шахрайської схеми цілком. Надмірний поспіх, як і надмірна повільність, теж небезпечний.

Висновок

Як бачимо, у всіх власників бізнесу різні підходи до вирішення проблеми шахрайства. Не всі готові реагувати на ситуацію швидко, багато хто, навпаки, відкладає до кращих часів. Але кращих часів у випадку з корпоративним шахрайством не буває, а ось довідкладати до того, що стане зовсім погано — це завжди будь ласка.

Який з вище перерахованих психотипів відповідає вам, як власнику? Дайте відповідь на це запитання і відразу ж зрозумієте, яких помилок ви можете припуститися і як їх уникнути.

Новини і публікації

Ознайомтесь з іншими експертними матеріалами Kreston Ukraine

НАШІ ПОСЛУГИ

Послуги Kreston Ukraine міжнародним та українським клієнтам

Kreston Ukraine представляє одну з найкращих аудиторських практик в Україні

Пропонуємо комплекс професійних послуг зі зниження податкових ризиків у сфері трансфертного ціноутворення

Оцінка бізнесу та активів для фінансової звітності, угод з капіталом, міжнародних фінансових установ

Реструктуризація бізнесу, фінансовий та податковий Due Diligence, консультації

ДОВІРТЕ СВІЙ ПРОЕКТ ПРОФЕСІОНАЛАМ

ПРИЄДНАТИСЬ ДО KRESTON