У спробах вистояти перед спільним ворогом Covid-19 бізнес шукає нові шляхи для збереження своєї ліквідності і місця на ринку. По всьому світу уряди намагаються підтримати підприємців, вводячи компенсації і пільги для компаній та їх співробітників. Уряд України також робить спроби допомогти національному бізнесу, але поки що єдиний реально дієвий інструмент підтримки – податкові канікули – залишається лише планами. Тому компаніям необхідно зрозуміти, як вистояти проти карантину своїми силами.
1. Прийміть реальність. Перше і найголовніше, що повинен зробити власник, – усвідомити, що криза не закінчиться через тиждень після виходу з карантину. І навіть через місяць. Будувати план роботи потрібно виходячи з того, що за оптимістичним сценарієм світовий бізнес прийде в норму і відновить процес міжнародної торгівлі приблизно на початку третього кварталу 2020 року. Це якщо регіони, в яких зараз бушує «корона», зможуть зупинити поширення недуги до літа. В іншому випадку, якщо хворобу не вдасться приборкати і світ просидить під замком карантину до осені, будувати прогнози вкрай складно. Тому важливо планувати роботу в умовах кризи і розподіляти ресурси «із запасом».
2. Мінімізуйте касові розриви. Це один з найбільших ризиків, який потребує ретельного контролю. Для того, щоб зменшити загрозу, потрібно впровадити системне прогнозування і провести перерозподіл грошових потоків. Якщо є загроза розриву, намагайтеся переглянути терміни платежів за домовленістю з підрядниками, постачальниками і орендодавцями. Перенесення термінів реально допоможе утримати компанію на плаву. Пам’ятайте, що прогноз руху грошових коштів в умовах кризи – головний управлінський документ власника.
3. Маркетинг і продажі – в центр уваги. Оптимізуйте ваші витрати, але при цьому не скорочуйте маркетинг і систему продажів – зараз, як ніколи, необхідно апгрейднути ефективність всіх інструментів залучення клієнтів. Вони повинні бути точними й агресивними. Затяжна криза переживуть лише ті компанії, які можуть грамотно побудувати воронку продажів. Процеси зрозумілі: для B2B робимо сильну аналітику і точні процеси знаходження потенційних клієнтів, для B2C підтягуємо системний інтернет-маркетинг.
4. Адаптуйте бізнес-модель. Проаналізуйте, наскільки зменшився обсяг ринку і як він може змінитися після завершення карантину. Зрозуміти поведінку ринку в екстремальних умовах допоможе аналіз динаміки в кризу 2008-го року. Розробіть продуктову лінійку, яка дозволить вам зберігати позиції і рости в новій ринковій ситуації, або адаптуйте вже наявні продукти таким чином, щоб вони підвищили вашу конкурентоспроможність. Для наочного прикладу пропоную подивитися, як нам в Kreston вдалося адаптувати аудит під умови карантину.
5. Аналізуйте і оптимізуйте витрати. Проведіть ранжування витрат. У категорію I віднесіть життєво важливі для існування компанії, в категорії II позначте витрати другорядного значення, а в категорії III зафіксуйте допоміжні. У разі, якщо бачите на горизонті серйозні фінансові проблеми, скорочуйте витрати, починаючи з категорії III. Якщо це не дасть результатів, проаналізуйте важливість посад – на жаль, криза примушує до скорочень багато компаній. Але не захоплюйтеся і не думайте, що скоротивши 60% штату ви уникнете всіх проблем і криза вас омине. Хаотично позбуваючись кадрів ви ризикуєте втратити цінний ресурс – довіру і лояльність співробітників, а відновити його не вийде ніколи.
6. Контролюйте фондування. Уже зараз зрозуміло, що доступ до кредитів і фінансування незабаром ризикує сильно погіршитися, а на нові зовнішні надходження покладатися точно не варто. Тому рекомендуємо провести діалог з вашими банкірами і обговорити можливість відкриття або розширення кредитних ліній. Поговоріть з акціонерами і дізнайтеся, чи готові вони вкладати в бізнес в разі сильного зниження продажів або відмови банків. Це потрібно зробити, щоб впевнено будувати стратегію роботи і знати свої «тили».
Будь-яка криза – це природний відбір, чистка ринку від слабких компаній. Чи переживе ваше підприємство карантинний період і його наслідки залежить тільки від ефективності управлінських рішень і якості антикризової стратегії. Коли ви візьмете під контроль паніку і навчитеся балансувати на штормових хвилях ринку, перед вами відкриються нові можливості для розвитку. Використовуйте карантин, щоб підтягнути навички інтернет-маркетингу та управління продажами, випробувати нові технології і підвищити особисту ефективність.